Навигация по странице:
|
Unit 1Жулкевская. Unit physical activity and sports in the society
Видо-временные формы Perfect Continuous так же, как и Present Perfect часто употребляются с предлогами since – с (определенного момента) и for – в течение (определенного периода времени). Однако, в отличие от Present Perfect, Present Perfect Continuous передает действия, которые начались в прошлом и длятся до настоящего момента. С этим значением связано также употребление обстоятельств времени, отражающих длительные периоды (all the morning – все утро, all day long – весь день, all year through – весь год).
В отличие от Past Perfect и Future Perfect, в которых акцентируется внимание на результате действия, Past Perfect Continuous и Future Perfect Continuous употребляются для того, чтобы подчеркнуть длительность действия. К обстоятельствам с предлогами since и for добавляется точное указание времени в прошлом (by 6 p.m. yesterday – вчера к 6 часам вечера) либо другое действие в Past Simple (before/when/by the time something else happened – до того, как/когда/к тому моменту, как случилось что-то еще) при Past Perfect Continuous, и точное указание времени в будущем (by 6 p.m. tomorrow – завтра к 6 часам вечера) или другое действие в Present Simple (before/when/by the time something else happens – до того, как/когда/к тому моменту, как случится что-то еще) при Future Perfect Continuous.
Вопросительные формы всех видо-временных форм за исключением Present Simple, Past Simple и всех Future in the Past, которые вообще отсутствуют, образуются путем перемещения вспомогательного глагола на первое место. В Present Simple и Past Simple для образования вопросительной формы в предложение вводится вспомогательный глагол do, которые в Present Simple формы do и does (he, she, it), а в Past Simple II-ую форму от do (did), и занимают первое место в предложении.
Отрицательные формы всех видо-временных форм образуются при помощи частицы not, которую ставят после первого вспомогательного глагола, перед подлежащим. В разговорной речи do not и does not сокращаются до don’t, doesn’t, а did not – до didn’t, форма shall not приобретает вид shan’t, a will not – won’t, have not – haven’t, has not – hasn’t, had not – hadn’t. Вспомогательный глагол to be в отрицательной форме сокращается по тем же правилам, что и смысловой: is not – isn’t, are not – aren’t, was not – wasn’t, were not – weren’t, а в 1-м л.ед.ч. I am not сокращается до I’m not.
|
|
Вопросительная форма
|
Отрицательная форма
|
SIMPLE
|
Present
|
Do you practise every day?
Ты тренируешься каждый день?
Does he practise?
Он тренируется?
|
I do not (don’t) practise every day.
Я не тренируюсь каждый день..
He does not (doesn’t) practise.
Он не тренируется.
|
Past
|
Did he practise yesterday?
Он тренировался вчера?
|
He did not (didn’t) practise yesterday.
Он не тренировался вчера.
|
Future
|
Will he practise tomorrow?
Будет ли он тренироваться завтра?
|
He will not (won’t) practise tomorrow. –
Он не будет тренироваться завтра..
|
Future-in-the-Past
|
___________
|
I said he would not (wouldn’t) practise tomorrow. Я сказал, что он не будет тренироваться завтра.
|
CONTINUOUS
|
Present
|
Are you practising now?
Вы тренируетесь сейчас?
Is he practising now?
Он тренируется сейчас?
|
I am not (I’m not) practising now.
Я не тренируюсь сейчас.
He is not (isn’t) practising not.
Он не тренируется сейчас.
|
Past
|
Were you practising at 6 a.m.?
Вы тренировались в 6 часов утра?
Was he practising?
Он тренировался?
|
We were not (weren’t) practising at 6 a.m. Мы не тренировались в 6 часов утра.
He was not (wasn’t) practising at 6 a.m.
Он не тренировался в 6 часов утра..
|
Future
|
Will you be practising at 8 p.m.?
Вы будете тренироваться в 8 часов вечера?
|
I shall not (shan’t) be practising at 8 p.m.
Я не буду тренироваться в 8 часов вечера.
|
Future-in-the-Past
|
___________
|
I said I should not (shouldn’t) be practising at 8 p.m. Я сказал, что не буду тренироваться в 8 часов вечера.
|
PERFECT
|
Present
|
Have you practised yet?
Вы уже потренировались?
Has he practised?
Он потренировался?
|
I have not (haven’t) practised yet.
Я еще не потренировался.
He has not (hasn’t) practised.
Он не потренировался.
|
Past
|
Had he practised by 6 a.m.?
Он потренировался к 6 часам утра?
|
He had not (hadn’t) practised by 6 a.m.
Он не потренировался к 6 часам утра.
|
Future
|
Will he have practised by 8 p.m.?
Он потренируется к 8 часам вечера?
|
He will not (won’t) have practised by 8 p.m.
Он не потренируется к 8 часам вечера.
|
Future-in-the-Past
|
___________
|
I said he would not (wouldn’t) have practised tomorrow. by 8 p.m. Ясказал, чтооннепотренируетсяк 8 часамвечера.
|
PERFECT CONTINUOUS
|
Present
|
Have you been practising since morning?
Вы тренируетесь с утра?
Has he been practising since morning?
Он тренируется с утра?
|
I have not (haven’t) been practising since
morning.
Я не тренировался с утра.
He has not (hasn’t) been practising since morning.
Он не тренируется с утра.
|
Past
|
Had he been practising all yesterday morning?
Он тренировался все утро вчера?
|
He had not (hadn’t) been practising all yesterday morning.
Он не тренировался все утро вчера.
|
Future
|
Will he have been practising all tomorrow morning?
Будет ли он тренироваться все утро завтра?
|
He will not (won’t) have been practising all tomorrow morning.
Завтра он не будет тренироваться все утро.
|
Future-in-the-Past
|
___________
|
I said he would not (wouldn’t) have been practising all tomorrow morning. Я сказал, что завтра он не будет тренироваться все утро.
|
Порядок слов в повествовательном предложении
Английское повествовательное предложение строится в строгой последовательности слов.
Порядок слов в утвердительном предложении
Обстоятельство
|
Подлежащее
|
Смысловой глагол
|
Дополнение
|
Обстоятельство
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
I
|
study
|
English
|
at the university.
|
Единственный член предложения – обстоятельство, можно передвигать в начало предложения.
Порядок слов в вопросительном предложении
Общий вопрос
1
|
2
|
3
|
4
|
Вспомогательный или модальный глагол
|
Подлежащее
|
Смысловой глагол
|
Второстепенные члены предложения
|
Do
|
you
|
speak
|
English?
|
Can
|
Специальный вопрос
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Вопроси-тельное
слово
|
Вспомога-тельный / модальный глагол
|
Подлежащее
|
Смысловой глагол
|
Второстепен-
ные члены предложения
|
Where
|
do
|
you
|
live?
|
|
What
|
are
|
you
|
doing
|
here?
|
When
|
did
|
you
|
finish
|
school?
|
How
|
can
|
I
|
help
|
you?
|
Специальный вопрос к подлежащему или его определению
Вопроситель-ное слово
|
Сказуемое (вспомогатель-
ный / модальный глагол
+ смысловой глагол)
|
Второстепенные члены предложения
|
Who
|
speaks
|
English?
|
Whose friend
|
is running
|
at the stadium now?
|
What
|
could happen
|
to her?
|
В специальном вопросе к подлежащему с вопросительными словами whose и what в Present Simple смысловой глагол всегда стоит в третьем лице единственного числа и не требует вспомогательного глагола. В остальных видо-временных формах в настоящем времени первый вспомогательный глагол также будет стоять в третьем лице единственного числа.
Альтернативный вопрос
Общий вопрос + or + альтернатива
Do you like football or ice-hockey?
Can she swim or dive?
Do you or your friends go jogging in the morning?
|
Вам нравится футбол или хоккей?
Она умеет плавать или прыгать в воду?
Ты или твои друзья бегаете трусцой по утрам?
|
Альтернативный вопрос строится на основе общего вопроса, в котором альтернатива может быть поставлена к любому члену предложения, присоединяясь к нему с помощью союза or – или.
Разделительный вопрос
Повествовательное предложение + a tag
The film is good, isn’t it?
The film isn’t good, is it?
The athlete looks very fit, doesn’t he?
The athlete doesn’t look very fit, does he?
You have set the record, haven’t you? You haven’t set the record, have you?
|
Это хороший фильм, не так ли?
Это плохой фильм, правда? Спортсмен в очень хорошей физической форме, не правда ли?
Спортсмен не в очень хорошей физической форме, не так ли?
Ты установил рекорд, не так ли?
Ты ведь не установил рекорд, правда?
|
Мини-вопрос (tag), который мы ставим в конце предложения после запятой, состоит из вспомогательного или модального глагола и личного местоимения, соответствующего подлежащему главного предложения. Если предложение утвердительное, то мини-вопрос – отрицательный и наоборот.
Запомните:
1. После Let’s… следует мини-вопрос shall we?
Let’s go home, shall we? Идем домой, ладно?
2. После повелительного предложения употребляется мини-вопрос will you?
Open the window, will you? Открой окно, хорошо?
3. После формы am используется мини-вопрос aren’t I?
I am late, aren’t I? Я опоздал, не так ли?
Grammar рractice
Ex.1. Choose the proper tense form and translate the following Russian sentences:
Model:
|
Мой отец работает тренером.
|
a)
|
works
|
|
My father works as a coach.
|
b)
|
is working
|
|
|
c)
|
has been working
|
1.
|
Я учусь в университете уже несколько месяцев.
|
a)
|
am studying
|
|
b)
|
have been studying
|
|
c)
|
study
|
|
|
|
|
2.
|
Перед тем как поступить в университет, я работал в школе.
|
a)
|
worked
|
|
b)
|
had worked
|
|
c)
|
was working
|
|
|
|
|
3.
|
Я окончил школу 2 года назад.
|
a)
|
left
|
|
b)
|
have left
|
|
c)
|
had left
|
|
|
|
|
4.
|
В прошлом году в это время я сдавал вступительные экзамены.
|
a)
|
took
|
|
b)
|
was taking
|
|
c)
|
had been taking
|
|
|
|
|
5.
|
Я уже написал курсовую работу.
|
a)
|
wrote
|
|
b)
|
was writing
|
|
c)
|
have written
|
|
|
|
|
6.
|
В конце каждого семестра студенты будут сдавать несколько зачетов и экзаменов.
|
a)
|
will take
|
|
b)
|
will be taking
|
|
c)
|
will have taken
|
|
|
|
|
7.
|
Он напишет курсовую работу к 1 марта.
|
a)
|
will write
|
|
b)
|
will have written
|
|
c)
|
will be writing
|
|
|
|
|
8.
|
Она будет работать над курсовой работой по английскому языку завтра в 5 часов вечера.
|
a)
|
work
|
|
b)
|
will have worked
|
|
c)
|
will be working
|
9.
|
Я изучал английский язык в течение 6 лет перед тем, как поступить в университете.
|
a)
|
have studied
|
|
b)
|
had been studying
|
|
c)
|
had studied
|
|
|
|
|
10.
|
Я сказал, что буду изучать английский язык.
|
a)
|
said … should study
|
|
b)
|
say … shall study
|
|
c)
|
says … studies
|
Ex.2.Use the verbs in brackets in the Simple tense forms. Translate the story:
1. In 1974 Kent Waldrip a popular American football player (get) a serious injury. 2. An operation and long treatment (not, help) him. 3. “I never (walk) again”, he (think). 4. Once his parents (read) a report in a magazine on a similar case. 5. After the operation the doctor (say): “You never (dance), but you (do) things at home and even (drive) a car”. 6. The result (be) great. 7. After four years in bed he (take) his first steps. 8. “I (try) to work out exercises for myself but with a little success. 9. The doctors (work out) a programme which I now (use). 10. It (be) wonderful.” 11. Kent (want) to write a book about sport, about the pleasure it (give) him, about the way it (change) his life.
Ex.3. Use the verbs in brackets in the Continuous tense forms. Translate the sentences.
1. Look! Tom (swim) over there!
2. When I came to the stadium Alex (run) 100 metres.
3. It’s 10.30 in the morning. We (have) our training practice.
4. If you come to Jane at 9.00 tomorrow morning, she (sleep) still.
5. Listen! Susan (play) the piano.
6. While the boys (play) football, the girls (run) sprint.
7. Where was John when you came? – He was at home. He (write) a report.
8. It’s early morning. We (do) our morning exercises.
9. Where is John? He (practise) at the stadium.
10. Where is Petrov? He (have dinner) at the refectory.
Ex.4. Complete the sentences. Use the Continuous or Simple tense forms:
1. Where is Ann? – She (see) _______ the doctor before the race.
2. They (leave) _______ for the World Championship tomorrow at 8.00 p.m.
3. She never (do) _______ morning exercises but looks quite fit.
4. Is Pete in? Yes, he (have) _______ dinner now.
5. He (play) _______ football when he studied at the University.
6. Stay at home. She (call) _______ between 6.00 and 7.00 p.m.
7. It is 9.00 a.m. The weight-lifters (weigh) _______ themselves before the competition.
8. He didn’t come to the birthday party because he (have) _______ his training practice at the time.
9. What time _______ we (arrive) in Minsk if we take the 3.40 bus?
10. I (find) _______ students life really enjoyable.
Ex.5. Use the verbs in brackets in the Perfect tense forms. Translate the sentences:
1. We (pass) already our final exams.
2. I (come) to the University before the lectures started.
3. He (win) never at an international event.
4. We (leave) the stadium before the game began.
5. She (write) the report by the end of the year.
6. The lecture (finish) when they came to the University.
7. She (not, run) the distance yet.
8. Some prominent athletes (graduate) from the University.
9. She (get) a serious injury at the training practice.
10. He (pass) his entrance tests to the University by the end of July.
Ex.6. Complete the sentences. Use the Past Simple or the Present Perfect tense forms:
Five swimmers from Belarus (demonstrate) _______ top-class performance at the last World Swimming Championships.
Where is Bob? – He (not, come back) _______ from his training camp yet.
_______ you ever (take part) in the international competitions?
Nick (not, be) _______ at the lectures since last week.
Last week Nick (be) _______ at the training practice, but this week he is ill.
Belarusian athletes (take part) _______ in the 26th Olympic Games for the first time as a national team.
Some well-known players (leave) _______ our national team lately for various reasons.
The Ministry for Sports and Tourism (make) _______ some important changes in the regulations for championships.
His skiing style (change) _______ much in recent years.
Last year we (complete) _______ a secondary school and (enter) _______ the University of Physical Culture.
Ex.7. Fill in the correct tense. Translate the letter:
|
|
|